anatómia, futás, korrekció, mozgás, testtartás

Sérülésmentes futást!

Napjainkban egyre népszerűbb a futás. Bárhol, bármikor, bárkinek… Nem kell hozzá semmilyen eszköz, csak egy kényelmes ruha és egy pár cipő, nem kell bérletet váltani edzőterembe, akár a háztömb körül is lehet futni. Futni mindenki tud, csak teszed egyik lábad a másik után és kész. Persze, persze az elején nehéz lesz, nagyon nehéz, de ahogy fejlődsz és egyre jobb állóképességre teszel szert, könnyebben fog menni és talán még élvezni is fogod. A futás fittebbé tesz.

futas_serulesmentesen

A statisztikák szerint azonban, azok közül, akik futni kezdenek, 60 %-uk megsérül. Ha valaki most állt fel az íróasztal mellől és úgy indul el futni, a teste nincs felkészülve rá. Sem az izomzata, sem az ízületei. Nem csak az a baj, hogy nincs megfelelő állóképessége, hanem az is, hogy gyengék a helyes testtartásért felelős törzsizomzatuk vagy túl feszesek bizonyos szalagok, nem eléggé mobilisak egyes izületeik…stb. Emiatt a teste, a mozgása tele lesz kompenzációval, ami egyenes út a sérülésekhez. A gyenge hasizmok és mélyhátizmok miatt a futás során nem lesz megfelelő a gerinc stabilizálása. A gyenge farizmok pedig a medence instabilitását okozzák. Sokan fordultak már hozzánk olyan panasszal, hogy futás közben vagy a végén megfájdul a derekuk. Ilyenkor szokott segíteni egy apró, ám annál fontosabb mozdulat: a köldök behúzása és a hasizomzat feszesen tartása. A gyenge farizmok miatt a medence stabilizálását a comb oldalsó részén húzódó iliotibiális szalag veszi át. A túlterhelt szalag okozhat térdfájdalmat. A farizmok erősítése és a comb oldalsó részének lágyszövet- terápiája (pl.: masszázs, henger) sokat javíthat. A bokaízület mozgástartományának beszűkülése dominó- effektusként kihathat minden fölötte levő ízületre, kompenzációs lavinát elindítva.
Sajnos azoknak a futóknak is nehéz helyzetük van, akik már legalább egyszer lesérültek. (És valljuk be, kedves Futótársak, ilyen nem egyszer fordul elő az emberrel futópályafutása alatt.) Gyakori sérülések lehetnek a megfelelő bemelegítés hiányából fakadó húzódások, rándulások és egyéb sérülések. A nyújtások kihagyása az ízületi mozgástartományok beszűkülését eredményezheti, amely újabb sérülések melegágya. De még a leglelkiismeretesebb futókkal is történnek olyan balesetek, melyekre nem lehet felkészülni. Sérülés hatására a test hosszabb-rövidebb ideig kompenzációra kényszerül, hogy levegye a terhet a sérült ízületről, végtagról, testrészről. Minél hosszabb ideig futunk fájdalommal, annál inkább rögzül a kompenzációs mozgás, amely a fájdalom elmúlása után is jelen lehet. Ez a kompenzációs mozgás pedig bizonyos ízületeket túlterhelve újabb sérülésekhez vezethet.

Mi a megoldás?

  1. Testtartásjavító gyakorlatok, amellyel megfelelően megerősítheted a törzs- és farizmokat, nyújthatod a csípő körüli izmokat, mobilizálhatod a bokát…vagyis felkészítheted a tested a futásra.
  2. Helyes mozgásminták begyakorlása, amely segít a megfelelő futómozgás kialakításához.
  3. Sérülés után teljeskörű rehabilitáció.
  4. Megfelelő minőségű és mennyiségű regeneráció, pihenés.

Sérülésmentes futást!

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s