anatómia, futás, jóga, korrekció, mozgás, smr, testtartás

2 perc csiribú-csiribá, avagy mit csináljunk, ha lúdtalpunk van

A lábfejben 26 csont és 33 ízület, emellett több mint 120 izom, szalagok és idegek találhatókTalpunk az egyik legfontosabb érzékszervünk. Ez érintkezik a talajjal, rengeteg idegvégződés található rajta, amely segítségével nagyon sok információt felfog: stabil vagy ingatag, puha vagy kemény, egyenes vagy egyenletlen, hideg vagy meleg…stb. A lábfejben található apró izmok segítenek bennünket az állásban, járásban, futásban; mindenféle mozgásban kiemelt szerepük van.  A talpon található íveknek (a hosszanti és haránt boltozatnak) testsúlyunk egyenletes eloszlatása mellett a gördülékeny, rugalmas, ugyanakkor sima járásnál (és futásnál) van kiemelt szerepe. A talp szerkezetében, a lábfej tartásában vagy a boka mobilitásában történő negatív változások nem csak ezeket a területeket érintik. Lentről felfele minden ízület érintett lehet: a térd- és csípő ízületen, a gerincen át, akár a váll vagy az állkapocs ízület is.

Az alábbi ábrán látható, hogyan befolyásolja a lúdtalp a testtartást:

lúdtalp_testtartás

A lábboltozat süllyedése népbetegségnek is nevezhető: egyes szakértők szerint minden ötödik felnőttet érint. Szinte miután két lábra álltunk és megtanultunk járni, egy szűk, sokszor fura alakú, kemény dobozba (cipőbe) zártuk a lábfejünket, megfosztva természetes mozgásaitól és ingereitől. Így nem csoda, hogy ha nem használjuk, nem is funkcionál rendesen.

Nézzünk egy esettanulmányt, mi történik, ha csak figyelünk a talpunkra. Még szó sincs lábfejtornáról, mobilizációs gyakorlatokról, talpi fascia fellazításáról, vagy mezítlábas edzésről. Csak egyszerű fókusz a talpra:

szupináló láb- neutrális

A fenti képen ugyanazon személy ugyanazon jobb lábát látjuk. Az első képen a boka befele dől, jól láthatóan belső talpélre terhel. A második ábra körülbelül 2 perccel az első után készült. A korábban pronáló láb, most úgy tűnik, neutrálissá vált. Hogyan? “Állj kis terpeszben, lábfejek párhuzamosan a csípő alatt, térdek lazák, farizmot megfeszítve billentsd magad alá a medencét, köldököd szippantsd be, hasizmokat tartsd feszesen, lapockákat zárd, vállakat engedd süllyedni és fejtetővel nyújtózz felfele… majd oszlasd el egyenletesen a testsúlyodat a nagylábujj alatti, kislábujj alatti párnára és a sarokra. Képzeletben kösd össze ezeket a pontokat, majd a háromszöget finoman szippantsd felfele.” Ennyi….2 perc figyelem és kontroll a talpon.

(Természetesen ennyi nem elég a lúdtalp megszüntetéséhez, de sokat tehetünk talpunk egészségének megóvásáért!)

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s