pszicho

Amikor a lelked éhes, de a tested eszik I.

Az elhízás, a folyamatos küzdelem a kilókkal egy nagyon sokrétű dolog: nem csak a mozgásszegény életmód, nem csak a helytelen étkezési szokások következménye. Nagyon sokszor lelki okokra vezethető vissza. Sőt, sokszor az életmódnak és a táplálkozási szokásoknak is pszichés vonatkozásai vannak.  A túlevés, az elhízás (és más evészavarok) kapcsán 8 pszichológiai éhséget különböztetünk meg:

  • Ingeréhség
  • Kapcsolatéhség
  • Elismeréséhség
  • Szexuális éhség
  • Strukturálási éhség
  • Cselekvési éhség
  • Produktivitási éhség
  • Szeretetéhség
Elsőként nézzük az ingeréhséget! Egyik legalapvetőbb igényünk, hogy ingerek vegyenek körül bennünket: lássunk, halljunk, érzékeljünk új, a megszokottól eltérő dolgokat. Ha kevesebb inger ér bennünket, mint amennyire igényünk lenne vagy huzamosabb ideig ugyanazokkal az ingerekkel találkozunk, az életminőségünk, a kiegyensúlyozottságunk mértéke romlani kezd, egyre szürkébbnek érezzük a hétköznapokat.
Az egyik jellemző ingerhiány-állapot a kisgyermekekkel otthon maradó anyáknál és az otthonról távmunkában dolgozó, négy fal közül ki nem mozduló embereknél tapasztalható. A munkahelyi monotónia szintén ingeréhséghez vezethet, főleg akkor, ha az egyén az élet más területén sem talál élményt. A rosszul megválasztott, kevés kihívást jelentő munka ugyancsak ingeréhséget produkálhat. De a kudarcoktól való félelem és a folyamatos megfelelési kényszer miatti stressz szintén okozhat ingeréhséget, hiszen ilyenkor még a kellemes, izgalmas élmények is stresszforrásnak tűnnek, amit az egyén próbál elkerülni.
Ilyenkor az arra hajlamos személyek sokszor az ételekhez fordulnak: az ízek élvezete, a falásokat megelőző izgatott várakozás, az ínyenckedés vagy a mennyiségi habzsolás megadja azt a teltségérzetet és ingerdömpinget, amely tompítaná az élet más területein érzett ürességet. Sokszor többet is esznek, mint amennyire szükségük lenne, mivel igyekeznek fenntartani az étkezések okozta kellemes élményt.
tuleves
Ezért nem nyújtanak tartós megoldást az étvágycsökkentő szerek, hiszen ezek az étvágyat ugyan elűzik, de azt nem adják meg, ami valóban hiányzik. A klasszikus diéták, amelyek bizonyos ételek teljes megvonását írják elő, szintén vezethetnek ingeréhséghez. A tiltólistán szereplő ételek még hosszú ideig hiányozni fognak, ezért érdemes az étrendet lassan, fokozatosan megváltoztatni és a teljes kiiktatás helyett a megfelelő mennyiségben és időpontválasztásban gondolkodni.
Egy gyakori hiba a fogyni vágyóknál a “majd” elve, amikor kellemes, örömet nyújtó elfoglaltságokat a kívánt testsúly elérése után, jutalomként tartogatják maguknak. Ehhez akár önutálat vagy önmegvetés, alacsony önértékelés és szégyenérzet is társulhat a jelenlegi testsúly, testalkat miatt. Az önbizalom csökkenése egy idő után a társas kapcsolatokra és a párkapcsolatra is kihathat (a párkapcsolat kiüresedése pedig szintén okozhat ingerhiányt). Idővel így egyre több élmény kerül a “majd” kategóriába, ingeréhséget okozva a jelenben. “Majd ha lefogyok, akkor csinosabb ruhákat fogok viselni, majd akkor elmegyek táncolni, ismerkedni, majd akkor felkeresem a régi barátaimat… majd akkor szeretni fogom magamat.” 
Pedig a pozitív, kikapcsolódást jelentő élményekre szükség van a fogyáshoz. Ami igazán hizlal, az nem a cukor, a szénhidrát vagy a zsír, hanem az önutálat, az önbizalom és az önszeretet hiánya.
Az életmódváltás első lépése tehát, hogy megfogalmazzuk a valós, ki nem elégített szükségleteinket, és megkeressük a módot, hogy ezeket átélhessük. Próbáljunk ki új tevékenységeket (hobbikat, sportokat)! Keressünk élményeket! Ne féljünk az újtól, a kihívásoktól!
Ha szeretnél többet megtudni a pszichológiai éhségről, ha szeretnéd megérteni az elhízásod lelki hátterét és kész vagy megszüntetni az okokat a tünetek kezelése helyett bátran ajánlom Lukács Liza Az éhes lélek gyógyítása című könyvét és a mashogy.hu oldalt.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s