Aki elkezd foglalkozni a testedzéssel, előbb-utóbb óhatatlanul is közelebb kerül az anatómiához, ha másért nem, hát azért, mert elkezdi érdekelni a saját teste. Vajon a hátán megjelenő és egyre definiáltabban látszódó domborulatok milyen izmok, mi a működésük és milyen mozdulatokkal lehet őket munkára bírni? A legelszántabbak még talán egy anatómiakönyvben is utánanéznek. Van egy érdekes anatómiai képlet, amely az izmokkal is szoros kapcsolatban van, s emiatt fontos szerepe van a mozgásban is, azonban az anatómiakönyvek hajlamosak megfeledkezni róla, és funkcióját szégyenletesen lekicsinylik. Ez pedig a fascia.

fascia_muscle_dailybandha_comimage

A fasciát gyakran izompólyaként is szokták emlegetni. Tulajdonképpen ez az a fehéres hártya, amely beburkolja az izmokat, s a csirkemell filézésénél oly sokszor találkozhatunk vele. De nem csak az izmokat veszi körül ez a kötőszövet, hanem behálózza az egész testet. Hidat képez a test funkcionális egységei között, összeköt, formál, támaszt és összetart. Olyan ez, mint a narancs gerezdjeit beborító átlátszó, néhol fehér anyag, ami összetartja a gyümölcsöt. Ugyanígy tartja össze a fascia a mi testünket is. Amellett, hogy beburkolja az izmokat, a csontokat (csonthártya) és a belső szerveket, a fascia rögzíti a koponyához az agyat (agyhártya) és a bordákhoz a beleket (hashártya).
Korábban úgy gondoltuk (és az iskolai tankönyvekből is így tanultuk), hogy a csontváz tartja a testet. Mostanában egyre elterjedtebb a nézet, hogy ha az emberi testből eltávolítanánk a fasciát, csak egy folyadéktócsát kapnánk, benne szétszórva csontokkal. Valójában a csontjaink úgy viselkednek, mint a tartóoszlopok – hozzájuk kapcsolódnak az izmok és a fascia – az izmok gondoskodnak a test és a végtagok mozgatásáról, a fascia pedig, mint egy feszítőkötél teremti meg a húzóerőt.
Testünk minden parányi része e fascia-hálózat által kapcsolatban van egymással, ezért minden mindennel összefügg. Ezért lehet például, hogy egy bokasérülés okozhat feszültséget a vállban.
A fasciaháló receptorsejteket is tartalmaz, mely nyomó és húzóerő észlelésére szolgálnak, és szoros kapcsolatban állnak az idegrendszerrel. A háló plasztikus és elasztikus tulajdonságú, ennél fogva formálható. A fascia merevedésre hajlamos, melynek legfőbb oka a mozgáshiány és a vízhiány, s ezt még fokozza a stressz is. A fascia merevsége és a fasciaszálak összeragadása különböző szövődményeket okozhat, nemcsak az izomzatban, de egyéb más szervben is. A fascia megváltozhat hő és mozgás hatására. A test nyújtásával, izommunka által (például jóga segítségével) fellazítható a fascia merevsége, és újraformálható az izompólya. Hasonlóan jótékony hatása van a masszázsnak és a napjainkban egyre népszerűbb SMR hengerezésnek.

A fascia egészségi állapota meghatározza testünk állapotát és a korunkat. A fasciának tehát szüksége van a mozgásra, a melegre és a szükséges hidratálásra, hogy egészséges maradjon. A rendszeres és kiterjedt mozgás fokozza az izmok és más szövetek hőmérsékletét, az egészséges étkezés és megfelelő folyadékbevitel segít megtartani a fascia hidratáltságát. Ha a fascia laza, rugalmas és kellőképpen hidratált, az optimális teret biztosít a szervek hatékony működésére, így hosszú és egészséges életre számíthatunk.

 

avatar-testimonial-courses

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam accumsan est at tincidunt luctus. Duis nisl dui, accumsan eu hendrerit sit amet, rutrum efficitur lacus.

Amy Adams
Creative Student

Over 12,000
5 Star Ratings

Rated 5/5 by 12,000 Students

Leave A Comment

Related Posts