Amikor házat építesz, nem a tetővel kezded, hanem az alapozással. Minél stabilabb az alap, annál könnyebben tudod rá felhúzni a házat is. Gondolj csak, gyerekkorunk játékára, a kártyavárra: minél instabilabb volt az alap, annál könnyebben dőlt össze az építmény akár egy kis huzat hatására. Valahogy így van ez az emberi testtel is…

Legalsó támasztékod a talpad. Ha például állásban nem egyenletesen oszlatod el a testsúlyodat a két talpadon, mondjuk az egyik oldalon támaszkodsz, a másik lábad pedig kifele fordítod, például így:

állás

az nem csak a lábadra, hanem felfele minden ízületre kihat. A rajzon is jól látszik, hogy az egyenletlen terhelés miatt a medence oldalra billen. A medence pedig a gerincet támasztja alá, így ahhoz, hogy a gerinced tetején lévő viszonylag nehéz fejedet és úgy az egész testedet egyensúlyban tudd tartani, kompenzálnod kell. Hajlítani a törzset, billenteni a vállat és a fejed. Ha néhány másodpercig veszed fel ezt a pozíciót, nem lesz hosszútávú hatása. Azonban mindannyian rendelkezünk szokásokkal, olyan mozdulatokkal, amiket rendszeresen, naponta többször, akár százszor vagy ezerszer, vagy hosszú időn keresztül megteszünk. Ezeket sokszor észre sem vesszük, viszont belénk ivódik, és meglátszik a testtartásunkban. A helytelen testtatás miatt egyes izmok befeszülnek, mások inaktívvá válnak, az inaktív izmok szerepét helyettesítő más izmok túlterhelődnek…stb. Így az egyes ízületek nem az optimális pozícióban lesznek, működésük nem lesz olajozott, hosszútávon pedig mozgásszervi problémákat okozhatnak.

A járással ugyanez a helyzet, annyi különbséggel, hogy az egy folyamatosan mozgó, dinamikus állapot. Az alsó végtagok egyenlő hosszúsága az emberi test statikájának alapja. Azonban gyakran előfordul, hogy a két láb nem ugyanolyan hosszú. Ez a különbség nem feltétlenül csontszerkezeti eltérésből fakad, sőt az esetek többségében éppen lágyszöveti eltérések miatt alakul ki ez végtaghosszkülönbség. Ez lehet akár az egyik boka mobilitásának csökkenése (például egy korábbi sérülés következtében), vagy a csípő körüli izomzat aszimmetrikus terheléséből fakadó rövidülés miatt is.

Éppen ezért fontos, hogy ha gerincproblémád van (vagy bármilyen más mozgásszervi panaszod), ne csak az adott problémára, helyileg fókuszáljunk, hanem az egész testet, tetőtől-talpig megfigyeljük, megtaláljuk az összefüggéseket, és ne a tüneteket kezeljük, hanem magát a kiváltó okot szűntessük meg.

Mi, a Mozgásműhelyben erre törekszünk! 🙂

avatar-testimonial-courses

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam accumsan est at tincidunt luctus. Duis nisl dui, accumsan eu hendrerit sit amet, rutrum efficitur lacus.

Amy Adams
Creative Student

Over 12,000
5 Star Ratings

Rated 5/5 by 12,000 Students

Leave A Comment

Related Posts