Napjainkban egyre népszerűbb a futás. Bárhol, bármikor, bárkinek… Nem kell hozzá semmilyen eszköz, csak egy kényelmes ruha és egy pár cipő, nem kell bérletet váltani edzőterembe, akár a háztömb körül is lehet futni. Futni mindenki tud, csak teszed egyik lábad a másik után és kész. Persze, persze az elején nehéz lesz, nagyon nehéz, de ahogy fejlődsz és egyre jobb állóképességre teszel szert, könnyebben fog menni és talán még élvezni is fogod. A futás fittebbé tesz.

futas_serulesmentesen

A statisztikák szerint azonban, azok közül, akik futni kezdenek, 60 %-uk megsérül. Ha valaki most állt fel az íróasztal mellől és úgy indul el futni, a teste nincs felkészülve rá. Sem az izomzata, sem az ízületei. Nem csak az a baj, hogy nincs megfelelő állóképessége, hanem az is, hogy gyengék a helyes testtartásért felelős törzsizomzatuk vagy túl feszesek bizonyos szalagok, nem eléggé mobilisak egyes izületeik…stb. Emiatt a teste, a mozgása tele lesz kompenzációval, ami egyenes út a sérülésekhez. A gyenge hasizmok és mélyhátizmok miatt a futás során nem lesz megfelelő a gerinc stabilizálása. A gyenge farizmok pedig a medence instabilitását okozzák. Sokan fordultak már hozzánk olyan panasszal, hogy futás közben vagy a végén megfájdul a derekuk. Ilyenkor szokott segíteni egy apró, ám annál fontosabb mozdulat: a köldök behúzása és a hasizomzat feszesen tartása. A gyenge farizmok miatt a medence stabilizálását a comb oldalsó részén húzódó iliotibiális szalag veszi át. A túlterhelt szalag okozhat térdfájdalmat. A farizmok erősítése és a comb oldalsó részének lágyszövet- terápiája (pl.: masszázs, henger) sokat javíthat. A bokaízület mozgástartományának beszűkülése dominó- effektusként kihathat minden fölötte levő ízületre, kompenzációs lavinát elindítva.
Sajnos azoknak a futóknak is nehéz helyzetük van, akik már legalább egyszer lesérültek. (És valljuk be, kedves Futótársak, ilyen nem egyszer fordul elő az emberrel futópályafutása alatt.) Gyakori sérülések lehetnek a megfelelő bemelegítés hiányából fakadó húzódások, rándulások és egyéb sérülések. A nyújtások kihagyása az ízületi mozgástartományok beszűkülését eredményezheti, amely újabb sérülések melegágya. De még a leglelkiismeretesebb futókkal is történnek olyan balesetek, melyekre nem lehet felkészülni. Sérülés hatására a test hosszabb-rövidebb ideig kompenzációra kényszerül, hogy levegye a terhet a sérült ízületről, végtagról, testrészről. Minél hosszabb ideig futunk fájdalommal, annál inkább rögzül a kompenzációs mozgás, amely a fájdalom elmúlása után is jelen lehet. Ez a kompenzációs mozgás pedig bizonyos ízületeket túlterhelve újabb sérülésekhez vezethet.

Mi a megoldás?

  1. Testtartásjavító gyakorlatok, amellyel megfelelően megerősítheted a törzs- és farizmokat, nyújthatod a csípő körüli izmokat, mobilizálhatod a bokát…vagyis felkészítheted a tested a futásra.
  2. Helyes mozgásminták begyakorlása, amely segít a megfelelő futómozgás kialakításához.
  3. Sérülés után teljeskörű rehabilitáció.
  4. Megfelelő minőségű és mennyiségű regeneráció, pihenés.

Sérülésmentes futást!

 

avatar-testimonial-courses

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam accumsan est at tincidunt luctus. Duis nisl dui, accumsan eu hendrerit sit amet, rutrum efficitur lacus.

Amy Adams
Creative Student

Over 12,000
5 Star Ratings

Rated 5/5 by 12,000 Students

Leave A Comment

Related Posts