A lábfejben 26 csont és 33 ízület, emellett több mint 120 izom, szalagok és idegek találhatókTalpunk az egyik legfontosabb érzékszervünk. Ez érintkezik a talajjal, rengeteg idegvégződés található rajta, amely segítségével nagyon sok információt felfog: stabil vagy ingatag, puha vagy kemény, egyenes vagy egyenletlen, hideg vagy meleg…stb. A lábfejben található apró izmok segítenek bennünket az állásban, járásban, futásban; mindenféle mozgásban kiemelt szerepük van.  A talpon található íveknek (a hosszanti és haránt boltozatnak) testsúlyunk egyenletes eloszlatása mellett a gördülékeny, rugalmas, ugyanakkor sima járásnál (és futásnál) van kiemelt szerepe. A talp szerkezetében, a lábfej tartásában vagy a boka mobilitásában történő negatív változások nem csak ezeket a területeket érintik. Lentről felfele minden ízület érintett lehet: a térd- és csípő ízületen, a gerincen át, akár a váll vagy az állkapocs ízület is.

Az alábbi ábrán látható, hogyan befolyásolja a lúdtalp a testtartást:

lúdtalp_testtartás

A lábboltozat süllyedése népbetegségnek is nevezhető: egyes szakértők szerint minden ötödik felnőttet érint. Szinte miután két lábra álltunk és megtanultunk járni, egy szűk, sokszor fura alakú, kemény dobozba (cipőbe) zártuk a lábfejünket, megfosztva természetes mozgásaitól és ingereitől. Így nem csoda, hogy ha nem használjuk, nem is funkcionál rendesen.

Nézzünk egy esettanulmányt, mi történik, ha csak figyelünk a talpunkra. Még szó sincs lábfejtornáról, mobilizációs gyakorlatokról, talpi fascia fellazításáról, vagy mezítlábas edzésről. Csak egyszerű fókusz a talpra:

szupináló láb- neutrális

A fenti képen ugyanazon személy ugyanazon jobb lábát látjuk. Az első képen a boka befele dől, jól láthatóan belső talpélre terhel. A második ábra körülbelül 2 perccel az első után készült. A korábban pronáló láb, most úgy tűnik, neutrálissá vált. Hogyan? “Állj kis terpeszben, lábfejek párhuzamosan a csípő alatt, térdek lazák, farizmot megfeszítve billentsd magad alá a medencét, köldököd szippantsd be, hasizmokat tartsd feszesen, lapockákat zárd, vállakat engedd süllyedni és fejtetővel nyújtózz felfele… majd oszlasd el egyenletesen a testsúlyodat a nagylábujj alatti, kislábujj alatti párnára és a sarokra. Képzeletben kösd össze ezeket a pontokat, majd a háromszöget finoman szippantsd felfele.” Ennyi….2 perc figyelem és kontroll a talpon.

(Természetesen ennyi nem elég a lúdtalp megszüntetéséhez, de sokat tehetünk talpunk egészségének megóvásáért!)

 

 

avatar-testimonial-courses

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam accumsan est at tincidunt luctus. Duis nisl dui, accumsan eu hendrerit sit amet, rutrum efficitur lacus.

Amy Adams
Creative Student

Over 12,000
5 Star Ratings

Rated 5/5 by 12,000 Students

Leave A Comment

Related Posts